maandag 8 juni 2009

VoIP conference : iets voor u?

Als je al een VoIP gebruiker bent zul je je wel afvragen wat een mooie functionaliteit is om het maximale eruit te halen als je een Hosted PBX of eigen IP PBX Centrale hebt.

Moet je in het verleden genoeg telefoonlijnen hebben en eventueel bedrijven inhuren om een televergadering op te zetten gaat dit nu eenvoudiger. Met VoIP is dit allemaal gemakkelijker mogelijk. VoIP conference is dat je met meerdere mensen tegelijkertijd met elkaar belt in groepsverband. Een andere naam hiervoor is bijvoorbeeld televergaderen. Een persoon begint de vergadering en zal deelnemers uitnodigen om deel te nemen aan de VoIP conference. Men neemt dan deel aan de vergadering door te luisteren en eventueel te spreken. Je kunt bijvoorbeeld ook je sales manager samen met de marketing manager laten bellen om over een project te brainstormen. Je kunt hier tijd mee besparen voor alle genodigden. Veel VoIP conference systemen bieden de mogelijkheid om de teleconference op te nemen zodat je kunt leren van de gesprekken of de kwaliteit kunt monitoren. De opgenomen bestanden zijn meestal in het formaat WAV of MP3 die je gemakkelijk op een computer kunt afspelen.
Sta je op het punt om een keuze te maken bij een Hosted PBX provider of een eigen VoIP software IP PBX bekijk dan goed om de wenselijke mogelijkheden aanwezig zijn. Ga je VoIP conference enkel gebruiken voor collega\'s? Wil je dat ook \'externe\' gebruikers kunnen inbellen, via VoIP of via een traditionele lijn waarin je de onderverdeling kunt maken via een gratis 0800-nummer, een betaal 0900-nummer of een normaal telefoonnummers (bijv.020.....). Om alleen uitgenodigde deelnemers te krijgen in je vergadering zou je een vergadering kunnen beveiligen met een PIN-code en deze PIN-code e-mailen naar de uitgenodigden. Zo voorkom je dat de vergadering vol zit met de verkeerde mensen. Vraag even na of je IP PBX (eigen of Hosted PBX) dit aankan. Bekijk voor je eigen situatie of je de mogelijkheid voor een operator belangrijk vind. Een operator zorgt dat de gesprekken gestroomlijnd verlopen. De operator kan een beller uit de vergadering verwijderen, geluid dempen en nog veel andere mogelijkheden (denk aan doorverbinden met klachtenafdeling, sales afdeling, infobalie, etc....)
De hoeveelheid bandbreedte die je nodig hebt is natuurlijk afhankelijk van het aantal mensen die tegelijkertijd aan de VoIP conference deelnemen. Je netwerkbeheerder kan dit simpel uitrekenen om zo er zeker van te zijn dat er geen onnodige onderbrekingen gebeuren door ondercapaciteit. Mensen die zelf een IP PBX op kantoor hebben zullen via hun eigen netwerk (LAN) veel mensen kunnen bedienen voor VoIP conference. Mensen die via internet deelnemen aan de vergadering zullen een belasting uitoefenen op de internetverbinding van kantoor, je netwerkbeheerder kan dit gemakkelijk uitrekenen.

Wil je meer weten over een voip conference of alle dingen die je met voip kunt doen, dan kun je het beste kijken op de site van Adinets.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten