zondag 26 juli 2009

Download Nederlandse IVR stemmen

Vaak zullen fabrikanten IVR stemmen mee leveren. In de meeste gevallen zijn deze alleen in het Engels beschikbaar. Enkele grotere leveranciers doen ook nog moeite om Spaans en Frans mee te leveren. Nederlands zie je maar zelden. PBXnSIP en 3CX ondersteunen wel Nederlands als taal. De vertaling van PBXnSIP vind ik nog het meest geschikt voor de Nederlandse markt.

Vaak kun je op forums van de fabrikant wel de IVR stemmen downloaden.

Vaak vind je op forums wel links naar deze vertalingen. Er zijn genoeg fabrikanten die te lui zijn om zo'n vertaling te maken simpel door het feit dat Nederlands een te kleine markt voor hen is om dit winstgevend te maken. In zo'n situatie ben je afhankelijk van de inzet van andere mensen die dan zo'n vertaling maken en op het internet vrijgeven, al dan niet tegen betaling. Als je Duitse taalbestanden kunt vinden kun je deze gemakkelijker laten vertalen door anderen.

Sommige fabrikanten zijn wel gevoelig als je hun een vertaling aanbied inruil voor een licentie. Voordeel is dat je dan een professionele telefooncentrale hebt met een waarde van enkele duizenden euro's die dan ook meteen in het Nederlands beschikbaar is. Je kunt dan meteen van start gaan met je centrale in het Nederlands. De leverancier heeft als voordeel dat hij vanaf dat moment de Nederlandse markt kan gaan bewerken. Maak hier goede afspraken over. Een vertaling van Engels naar het Nederlands kost je normaal gezien 30-40 uur werk. Is dus niet slecht om hier een pakket in ruil hiervoor te krijgen wat een marktwaarde van duizenden euro's vertegenwoordigd.

Als je een goede stem in huis hebt, bijvoorbeeld je telefoniste, kun je ook haar de IVR stemmen laten inspreken. Het voordeel hiervan is dat het een bekende stem is van het bedrijf die men later waarschijnlijk ook nog aan de lijn krijgt. Je hebt dan nog het voordeel dat je geen extra uitgaven hoeft te doen. Je kunt een profesisoneel voice-over bedrijf inhuren die dit voor je regelt. Dit soort bedrijven regelen voor 500-1500 geluidsbestanden die je voor je centrale kunt gebruiken als IVR stemmen. Bij zo'n bestanden is het wel moeilijk om een aanpassing te doen, dit kun je niet zelf, je bent dan afhankelijk van dat inspreekbedrijf.

Ben je ge�nteresseerd in informatie over VoIP IVR, neem dan de tijd om op de link te kijken in dit artikel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten