VoIP gebruikers zijn er al achter. Je kunt met VoIP kostenbesparen door te bellen via VoIP. Is er nog meer uit te halen?
Als je in je SIP telefoon een IP-nummer ingeeft om te bellen en de gebelde heeft op dat IP-nummer een SIP telefoon kun je zonder te hoeven betalen gratis met elkaar bellen.
Als jullie beiden op dezelfde centrale zitten aangemeld via een SIP telefoon is het nog eenvoudiger om gratis met elkaar te bellen. Je hoeft maar eenvoudig die andere persoon zijn toestelnummer, ook wel extensie, te bellen en voila... je gratis bellen is een feit.
Mocht dit een externe gebruiker zijn, dus niet op dezelfde centrale, is er meer voor nodig om gratis te kunnen bellen. Het begint meer en meer te komen dat men via DNS sip accounts bekend maakt. Door zijn emailadres op te geven zou je dan iemand moeten kunnen bereiken op zijn SIP telefoon. De trend die hieruit ontstaat. Alle soorten communicatie als een geheel aanbieden noemt men ook wel Unified Messaging. Een interessant optie die Microsoft hiervoor al op de markt heeft sinds een tijd is Microsoft Exchange 2007. Unified Messaging in Exchange stelt je instaat om je e-mail berichten, voice-mail en telefoongesprekken elkaar te integreren door Exchange te koppelen aan je telefooncentrale. PBXnSIP en 3CX hebben UM functionaliteiten. Mijn bescheiden mening is wel dat de PBXnSIP implementatie van UM verder gaat. Microsoft had Exchange 2007 met PBXnSIP draaien op de CEBIT om UM te promoten.
Mocht je niet in een bevoorrechte positie zitten zul je de persoon die je wilt bellen moeten bellen via zijn IP-adres. De communicatie zal dan met een SIP telefoon gaan via zijn IP-nummer. Je zult wel merken dat dit in de praktijk alleen goed werkt op het moment dat allebei de routers goed geinstalleerd zijn.
Zo hebben diverse VoIP aanbieders wel de mogelijkheid om gratis met elkaar te bellen. Je meld je aan voor een account. Als je dat allebei doet kun je elkaar bellen op dat account. Werkt iets gemakkelijker dan via een IP-nummer. De gewone computer gebruiker zou geen idee hebben wat hun WAN internet ip-adres is. Dan heb ik het nog niet over de router instellingen. Als je dit niet weet, moet je je hier niet mee bezig houden. Gezellig andere dingen uitzoeken dan je tijd hier verdoen. Pak een eenvoudige dienst die dit voor je regelt. Mocht het niet werken krijg je dit toch nooit aan de praat. Ik denk dat je dan niet genoeg kennis hebt van TCP/IP en VoIP om deze puzzel compleet te maken. Je kunt je hierin gaan storten om gerelateerde boeken te gaan lezen. Ik raad je aan om eerst protocollen bestuderen met in het bijzonder TCP/IP. Zodra je hier mee klaar bent kun je SIP en RTP aan de tand voelen. Indien je plezier beleeft aan het lezen en bestuderen hiervan zal VoIP steeds meer een open boek voor je worden. Zo niet, moet je hier niet op doorgaan. Wist je bijvoorbeeld dat het analoge bellen van vroeger gebruikt maakte van control codes die je via 2600 Hz kon ingeven? Steeds vaker zie je computer experts opstaan die roepen dat ze computer experts zijn. In werkelijkheid zijn ze veredelde computerclub bezoekers. Ze weten iets meer dan anderen en denken dat ze alles snappen. Maar het echte waarom niet. Voor die mensen zou ik zeggen... doe de wereld een plezier en hou je niet met VoIP bezig. VoIP heeft al door zulke mensen een slechte naam.
Een voordeel dat jij vandaag hebt is dat je geen hacker hoeft te zijn die een telefooncentrale via CCITT5 codes moet hacken om gratis te bellen. Jij kunt legaal via IP-to-IP gratis bellen.
Om meer te lezen over IP-to-IP bellen , kijk op de link in dit artikel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten