zondag 12 juli 2009

Kwaliteit VoIP

Men vraagt mij wel eens of het terecht is als men kwaliteit verwacht bij VoIP. Als alles goed is geimplementeerd zal bellen via VoIP een hogere kwaliteit leveren als traditioneel bellen.

Omdat vanaf het begin tot einde van het traject alles digitaal is zal het gesprek ruisvrij en dus zeer helder klinken. Wat voor vele mensen vreemd zal zijn is dat tijdens het gesprek de tussenpozen geluidsloos zijn. Sommige mensen ervaren dit als vervelend omdat men dan de conclusie trekt dat de verbinding is weggevallen. Daarom hebben de meeste telefooncentrales een ruis-bestand meegeleverd die de centrale afspeelt tijdens zo\'n pauze. Hoezo geen kwaliteitsverbetering met VoIP? Een leuk feitje om te weten is dat dit ruisbestand meestal gewoon een MP3 bestand is met ruis erin.Terwijl de traditionele telefoon ongeveer 3000 Hz bereik heeft kan men bij VoIP afhankelijk van de gekozen codec wel een bereik tot 44100 Hz halen, dit is gelijk aan CD-kwaliteit. Mensen die dus roepen dat VoIP niet voldoende kwaliteit kan leveren hebben het schijnbaar over iets anders.

Als er gesprekken onderbroken worden zal de gebruiker de conclusie trekken dat VoIP niet goed werkt terwijl het om een verkeerde instelling gaat waardoor VoIP dus een slecht imago krijgt. Als zoiets gebeurt is dit bijna altijd doordat men een te trage internetverbinding heeft of dat de server het niet kan bijbenen. Soms is de keuze van een verkeerde codec al het resultaat dat zich uit in dit soort nare effecten.

Je kunt je dan ook afvragen of de ervaringen die gebruikers hebben met VoIP, vooral de negatieve ervaringen, wel op de juiste feiten zijn veroordeeld. Zo is het mogelijk dat een ISP geen goede constante snelheid bied en daardoor er geen goed VoIP gesprek kan voeren. Je kunt een goede internetverbinding hebben maar misschien heb je een trage server.

Sommige mensen zien dat ze een snelle internetverbinding hebben, een goedwerkende snelle server. Toch ervaren ze problemen. Soms komt dit doordat men een codec kiest die niet ondersteunt wordt door het toestel en daardoor onverklare dingen gebeuren. Veel factoren die de pret kunnen verzieken. Het verschil tussen een goede en slechte VoIP consultant is die consultant die tijdens het traject de zwakke plekken durft aan te wijzen zonder rekening te houden met het feit waar deze service draait. Als een ISP de zwakke schakel is zal dit moeten worden opgelost, als de router van slechte of oude makelij is zal deze vervangen moeten worden. Het maakt daarbij niet uit wie of wat er achter dit bedrijf of service staat. Zwakke schakels moeten verstevigt worden zodat de klant niet met de gebakken peren zit als het project is opgeleverd.

Een goed voorbeeld is een klant die een snelle internetverbinding had maar een slechte router. Als je router geen QoS mogelijkheden heeft. QoS staat voor Quality of Service. Kun je problemen met bandbreedte verwachten indien de klant maar 1 internetverbinding heeft waar men via surft, e-mail ophaalt en verstuurt en dus VoIP over laat gaan. Je kunt je voorstellen als een gebruiker uploadcapaciteit begint te verbruiken op die manier dat VoIP niet voldoende bandbreedte krijgt dit tot storende onderbrekingen leidt. Het is dus van belang dat de VoIP consultant zijn checklist aanpast en ook de router goed doorlicht. De router is natuurlijk essentieel in dit traject. De oplossing was dan ook de router vervangen door een model welke wel QoS en VoIP ondersteund.

Kwaliteit en VoIP zijn dan wel niet synoniemen, maar je mag wel goede kwaliteit verwachten van een VoIP gesprek. Voor meer info over de beste manier om dit te bereiken, kijk op Adinets.com.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten